Online marketing wordt ook wel Internet marketing genoemd en is nog niet zo makkelijk als veel mensen denken. Dit komt dan voornamelijk doordat online marketing op de persoon/het product moet worden aangepast. Ook de doelgroep is een belangrijke factor, wanneer je beslist welke online marketing strategie je toe wilt passen. Bij een jongere doelgroep is het heel verdienstelijk om te adverteren via de sociale media, voor oudere doelgroepen is dat een stuk minder handig en kun je beter een andere strategie kiezen. Vind je het interessant om hier meer over te lezen? Dan is dit een geschikt artikel voor jou.

Online adverteren

De snelle veranderingen in de afgelopen jaren als het gaat om de online wereld zorgden ervoor dat veel bedrijven hun Internet marketing hebben moeten aanpassen. Veel advertenties zijn nog steeds weggegooid geld. Dat komt dan doordat de advertenties niet de juiste doelgroep bereiken. Een selectieve plaatsing van advertenties kan dit probleem oplossen. Heeft u uw doelgroep bereikt op deze website? Dan moet je aanvoelen of je meer data moet publiceren of iets rustiger aan moet doen om deze doelgroep vast te houden. Het is ook mogelijk om via de e-mail te adverteren. E-mailmarketing is doelgericht en ideaal voor direct klantcontact. Communicatie is gepersonaliseerd, gericht, meetbaar en redelijk goedkoop.

Sociale media

De afgelopen jaren is dankzij de steeds populairdere sociale media de interactie met klanten sterk toegenomen. Het is de motor van consumentgedreven co-creatie. Om co-creatie succesvol te laten zijn, is het belangrijk om te weten welke vormen er bestaan, welke doelen met co-creatie moeten worden bereikt en met welke belangrijke succesfactoren rekening moet worden gehouden. Er zijn drie vormen van co-creatie:

  • Personalisatie:

Het is het op maat maken van een product naar persoonlijke smaak wat erg belangrijk is. Voorbeelden zijn Nike ID’s, portemonnees en betaalkaarten.

  • Crowdsourcing: Een voorbeeld van

is de strijd van co-creatie tussen denken en ontwerpen.

  • Klantgerichte innovaties voor de massaproductie:

voorbeelden hiervan zijn Starbucks en Mona