wat doet een klantenservice medewerker

Veel mensen die tussen de banen op zoek zijn naar een nieuwe werkkring vragen zich af ‘wat doet een klantenservice medewerker’. Er wordt veel gezocht naar mensen die zo’n baan willen aannemen, maar wat wordt er dan eigenlijk van je verwacht? Op de vraag ‘wat doet een klantenservice medewerker’ zijn meerdere antwoorden mogelijk. Het meest eenvoudige antwoord is dat zo’n medewerker de hele dag op een kantoor zit en met klanten aan de telefoon zit. Dat klopt wel, maar wat doet een klantenservice medewerker dan tijdens die gesprekken? Meestal probeert hij klachten van klanten zo op te lossen, dat zowel de klant als zijn werkgever daar tevreden over zijn.

wat doet een klantenservice medewerker

De eigenschappen van een klantenservice medewerker

Een customer service medewerker wordt soms beschouwd als een super commercieel persoon. Dat klopt niet, want de meest voorkomende eigenschap die een rol speelt bij de vraag ‘wat doet een klantenservice medewerker’ is dat hij graag mensen wil helpen. Dat zo’n klant voor die hulp iets moet betalen is voor die klantenservice medewerker slechts bijzaak. Het enige wat voor hem telt is dat de klant aan het einde van het telefoongesprek tevreden de verbinding verbreekt. Toch is het feit dat niet alle klachten van klanten gratis worden verholpen voor veel mensen de reden waarom zij een klantenservice medewerker een commercieel georiënteerde functie vinden.

Misverstanden over ‘wat doet een klantenservice medewerker

Je moet echter niet denken dat de vraag ‘wat doet een klantenservice medewerker’ door iedere medewerker van een callcenter idealistisch wordt ingevuld. Er zijn callcenters waar men keihard probeert om producten en diensten te verkopen. Met name in de energiemarkt hebben consumenten daar negatieve ervaringen mee. Het enige wat je goed moet onthouden is dat een medewerker klantenservice jou nooit belt, tenzij hij de bedoeling heeft jou iets te verkopen.